Salam Ukhwah

Wednesday, July 29, 2009

Yang mana 1 kita??

5 Kelompok :-

Sedang saya leka duk baca buku yang baru beli tuh..... terbaca m/s 28, 1 ilmu baru yang saya tak pernah tahu sebelum ini (betapala diri ni daifnya dengan ilmu) bahawa kita ni ada 5 kriteria dalam batasan-batasan solat.

Ia meliputi muaqqib (pengintai), muhasib (penghitung), mukaffar’anhu (penerima ampunan), mutsab (penerima pahala), muqarrab min Rabbihi (peraih kedekatan dengan TUHAN). 5 kelompok solat ini menunjukan golongan manusia yang mendirikan solat. Ada yang merasakan solat itu hanya sebagai aktiviti yang sama sekali tidak bernilai, ada yang solat hanya mengikut orang lain, ada yang mengerjakan solat dengan berat hati dan sebagainya. 5 kelompok itu adalah seperti berikut:-

  • Muaqqib (pengintai) : Mereka yang termasuk dalam kelompok ini adalah yang menganiaya diri sendiri kerana solatnya selalu kekurangan, baik dalam wuduknya, perlaksanaan solatnya mahupun rukun-rukunnya.
  • Muhasib (penghitung) : Mereka termasuk dalam kelompok ini adalah orang yang mampu menyepurnakan wuduknya serta memerhatikan tertib solat dan rukun-rukunya. Namun, mereka tidak mampu menguasainya hati untuk khusuk mengahadap ALLAH.
  • Mukaffar’anhu (penerima ampunan) : Mereka yang mampu memperhatikan tatatertib, rukun-rukun dan perlaksanaannya, baik dalam wuduk mahupun solatnya. Disamping itu mereka selalu berjuang menguasai hati supaya khusyuk menghadap ALLAH dan berusaha melawan nafsu.
  • Mutsab (penerima pahala) : Kelompok yang mampu menyempurnakan segala kewajipan, rukun-rukun dan hatinya sibuk menjaga solatnya daripada lalai. Seluruh potensi yang ada dikerah bagi mendapat solat yang sempurna.
  • Muqarrab min Rabbihi (peraih kedekatan dengan TUHAN) : Kelompok ini sama dengan kolompok di peringkat Mutsab ditambah dengan usaha menempatkan diri dihadapan ALLAH yang maha agung. Mereka selalu muraqabbah dan muhabbah kepadanya seadakan-akan mereka melihat ALLAH secara langsung dan hadir di hadapan ALLAH secara nyata. Mereka mampu mengendalikan hati hingga mereka sentiasa kusyuk mengerjakan solat. Kolompok ini berada dalam tahap yang sangat istimewa.

Agak-agaknya dalam kelompok manakah kita berada ek??? Saya insafi diri sendiri... Ya ALLAH bimbinglah hati-hati kami..

Apa yang penting kita perlu perbaiki segala kekurangan dari masa ke semasa. Semoga kita semua diberi petunjuk oleh-NYA

No comments: