Salam Ukhwah

Wednesday, July 1, 2009

Biarkan....

BIARKAN MASA DEPAN MENGHAMPIRI KITA

“Telah pasti datangnya ketetapan ALLAH maka janganlah kamu meminta agar disegerakan(datang)nya.”(surah An-Nahl:1). Jangan mendahului peristiwa. Apakah kita ingin menggugurkan kandungan sebelum waktunya? Apakah kita ingin memetik buah sebelum matang? Sesungguhnya hari esok itu abstrak, tidak memilik reality. Hari esok tidak berwujud dan tidak terasa, serta tidak bewarna. Jadi mengapa kita menyibukan diri kita dengan hari esok? Kita merasa takut dari cubaan masa yang akan datang, memerhatikan peristiwanya dan mengharap-harap bencananya.

“Kita tidak tahu apakah terhalang antara kita dan esok, atau kita mendapatinya, ternyata esok adalah kegembiraan dan kesenangan. Yang penting esok adalah kegembiraan dan kesenangan. Yang penting hari esok ada di alam ghaib yang belum sampai ke bumi. Mestinya, kita tidak boleh menyeberangi jambatan sampai kita mendatanginya, siapa yang tahu? Barangkali kita berhenti sebelum kita sampai, dan mungkin sahaja kita telah sampai kejambatan dan kita melaluinya dengan selamat.
Sesungguhnya ketika akal memberikan medan yang lebih luas untuk memikirkan masa depan dan membuka catatan yang tidak nampak, kemudian dicop dengan hal-hal yang tidak menyenangkan tetapi dinanti-nanti, maka hal itu tercela menurut syarak. Kerana hal tersebut terlalu banyak angan-angan, dicela oleh akal, serta bergelut melawan bayangan.

Ramai orang di dunia ini yang akan menyangka ia akan kelaparan, tanpa pakaian, penyakit, kemiskinan dan musibah pada masa mendatang. Semua ini termasuk subjek sekolah syaitan:

“ Syaitan menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (bakhil), sedang ALLAH menjanjikan untukmu ampunan daripada-Nya dan kurnia. Dan ALLAH Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui.” (surah Al-Baqarah:268)


Mereka banyak yang menangis, kerana esok mereka akan kelaparan, mereka akan sakit setahun kemudian, dan alam ini akan berakhir setelah seratus tahun. Sesungguhnya orang yang umurnya berada di tangan orang lain, tidak seharusnya menggadaikan pada sesuatu yang belum pasti. Dan orang yang tidak tahu bilakah ia mati, tidak boleh menyibukkan dirinya dengan sesuatu yang abstrak tanpa realiti.

Biarkan hari esok mendatangi kita, jangan menanyakan tentang khabar esok hari, dan jangan menunggu hasilnya, kerana hari ini anda sedang sibuk.

Jika kita hairan, maka silakan hairan. Mereka yang berhutang kecemasan dengan tunai, akan membayarkan dengan ansur pada hari mentari belum bersinar dan cahaya belum terang. Maka waspadalah dengan angan-angan yang berlebihan.

"Kita selalu mahukan hari yang CERAH, namun ALLAH lebih mengetahui hakikat hujan perlu diturunkan"

No comments: