Salam Ukhwah

Thursday, August 13, 2009

Berita Kematian.. Al-fatihah...

Semalam kita dikejutkan dengan berita kematian Ustaz Asri Ibrahim (Vokalis Rabbani). Kurang 1 jam tadi saya dimaklumkan ayah kepada sahabat saya pula telah kembali menemui ALLAH SWT dikatakan mengidap Paru-paru berair. Salam Takziah buat Masliza bt Baharim di Jenderak Utara, Semoga rohnya dicucuri rahmat ALLAH hendaknya.
Memang setiap masa & ketika, tak kiralah tua atau muda, ada jek orang meninggal. Sesungguhnya berita-berita kematian ini menjadi peringatan yang sangat besar kepada kita untuk lebih menginsafi diri dan ingat bahawa DUNIA ini hanya SEMENTARA.
Saya berpesan pada diri saya sendiri terlebih dahulu dan untuk sahabat ziarah juga, Kita boleh mati bila-bila masa aje. entah-entah esok jek? mungkin lusa? siapa tahu mungkin juga beberapa minit lagi? Mati tidak mengenal usia, miskin atau kaya & sama ada yang sihat atau sakit. Yang bekerja atau yang tengah duduk 'rileks'. Bila tiba masa kita, Malaikat Maut pasti datang melaksanakan tugasnya. Tatkala itu, kalau kita nak menjerit sekuat hati minta tangguhkah saat kematian kita pun dah tiada gunanya lagi.

Apabila nyawa sudah ditarik, apa yang tinggal pada kita?? Apa bekalan yang kita bawa untuk berjumpa yang Maha Esa?? Allah akan nilai apa dari kita?? adakah harta kita? adakah pangkat kita? Wahai diri.... sementara masa masih ada, sementara badan masih bernyawa, marilah kita sama-sama membuat seberapa banyak amalan yang boleh.
YaALLAH... ampunkanlah kami, dan tunjukkanlah kami ke jalan yang ENGKAU redhai.
p/s : teringat roti canai arwah.. al-fatihah...

No comments: