Salam Ukhwah

Thursday, March 25, 2010

Wahai Diri.... Koreksi Diri....

Tengahari dihari jumaat ini biasalah.. masa yang sangat aku suka kerana inilah masanya untuk aku membelek dan mencari serta melayari mana-mana blog yang dapat memberi apa saja info yang bermanfaat... Kengkawan yang lain semua dorang pakat keluar ke MacD Teluk Cempedak katanya... makan-makan sambil menyaksikan panorama lautan Teluk Cempedak yang memang cantik dan mendamaikan.
Nak jadi cerita.. sambil-sambil duk scan PC nih.. maka terfikir jugak oleh diri ni... komputer perlu discan seberapa kerap yang perlu supaya kita dapat kesan virus-virus yang bersarang & menyerang software yang ada dalam PC / Laptop kita kan.. so begitu jugaklah sama keadaannya dengan diri kita ini. Scan yang dimaksudkan adalah sama maknanya dengan muhasabah diri. Mungkin ini satu cara dan kaedah dalam mencari kelemahan dan kekurangan diri agar iman kita tidak rosak dan terhegeh-hegeh atau dalam dengan kata lain tersengguk-sengguk

Virus pun ada macam-macam adik beradik dan kerurunan. Ada bemacam-macam nama yang kadang2 aku sendiri pun tak tahu nak sebut. Tergantung kepada bahaya dan serius penyakit yang dibawa. Begitulah sama juga dengan penyakit dalam diri kita ini. Terdiri daripada bermacam-macam bentuk dan sifatnya. Ada yang sangat bahaya, ada yang bahayanya hanya kepada diri kita sendiri saja, ada yang perlu dikaji juga diservis cuma sikit-sikit tak kurang juga ada yang perlu di consult dan dirujuk atau dibincang dengan orang yang pakar contoh orang yang lebih tinggi ilmunya seperti golongan (ustaz / ustazah / ulama). Dan yang paling.. paling bahaya apabila kita tak sedar atau tak kisah nak pakai anti virus.. atau tak amil berat tentang virus penyakit yang ada pada kita lalu kita pun biarkannya dan buat-buat tak faham.

Macam-macam jenis penyakit hati yang ada sebenarnya. Perasaan Hasad Dengki (PHD) yang memakan kebaikan. Hinaan & celaan yang membawa kepada kepapaan diri diakhirat kelak. Nafsu syahwat yang bermaharajalela yang punya kekuatan menundukkan diri. Zalim yang mengundang kepada sebuah kemurkaan. Riak yang sebagai pembunuh kenikmatan ikhlas. Dan lagi sebenarnya.
Ada orang mana yang rajin dan mana-mana yang sentiasa beringat maka dia bermuhasabah setiap hari.. dia scan diri setiap hari secara yang istiqomah dengan cara ini InsyaALLAH kita mampu menyedari perubahan kecil yang berlaku dalam diri kita. Jadi, Takdelah kita akan terkejut sangat bila terjumpa virus dan ia masih boleh dirawat melalui proses tarbiyah jika di stage / peringkat awal.
Antivirus ni kaspersky ke... apa ke... sebenarnya kegunaannya adalah sebagai langkah untuk kita jaga komputer or laptop supaya tidak diserang virus. Tetapi yang lebih penting dari itu... kita sebagai manusia lebih perlu sentiasa bersedia dan berhati-hati menjaga hati-hati kita kerana malang itu tidak berbau. Bila-bila masa saja kita dipanggil pulang dan tinggal dibilik penginapan itu.. so bila dah termasuk ke dalam lubang itu, baru nak menyesal susah gak kan.. sangat susah. Sebagaimana rasa bahayanya bila komputer tiada antivirus, begitu juga kita perlu rasa bahaya bila tiada atau lemahnya iman kita.

Jom.. saya menyeru pada diri saya sendiri terlebih dahulu.. marilah kita sentiasa bermuhasabah. Kena banyak memerhati diri, koreksi diri... dan andai tersilap langkah, segeralah ambil tindakan & dan kena cepat-cepat repair sebelum jentera mesin kita ini terus terhenti buat selamanya...
Suarahati : Hati ni perlu lebih kerap untuk pergi ke pusat servis agarnya ianya tidaklah mudah bekarat & bersawang... bila dah makin tebal karatnya maka makin susah untuk mengikis kekaratan itu... dan bila telah banyak sawangnya maka makin kaburlah lintasan cahaya untuk menembusinya.

No comments: