Salam Ukhwah

Wednesday, January 4, 2012

Menjadi Isteri Yang Istimewa

Segala Puji bagi Allah Ta’ala, selawat dan salam semoga sentiasa dilimpahkan kepada Nabi Muhammad Shallallahu Alaihi wa Sallam beserta keluarga, para sahabat dan para pengikutnya hingga hari akhir.

Saya tetarik untuk berkongsi tentang Buku yang baru dibeli dari seorang rakan KRT di taman perumahan tempat saya tinggal. Sekilas melihat tajuknya saya sangat berminat untuk mengali & menikmati isi buku yang ingin dikongsikan oleh penulis

Buku ini mengupas tentang wanita, banyak pelajaran yang boleh kita kutip dan jadikannya sebagai bekal untuk terus mendepani hari demi hari sebagai seorang isteri yang disenangi suami. Disebut dalam buku ini, wanita adalah makhluk yang menyimpan sejuta misteri. Permasalahannya tidak akan pernah habis untuk dikaji. Wanita umpama neraca rumit tanpa huruf dan angka. Ia rapuh bagaikan sarang laba-laba, tetapi dapat bermain-main di udara dengan ringannya. Selamanya ia akan berusaha mengusai hati para lelaki.

Wanita adalah perhiasan dunia yang mampu menjadi penentu manis dan pahitnya kehidupan. Wanita akan menjadi pemanis kehidupan saat ia memberikan segalanya kepada suami tanpa mengharapkan imbalan dan balasan. Saat ia sepenuh hati dalam menyerahkan dirinya kepada pasangannya seraya menghembuskan kehidupan cinta, kasih sayang, kesetian dan keihlasan. Saat ia menazarkan kecantikannya, kemolekannya dan kehidupannya hanya untuknya semata, tidak membaginya untuk orang lain juga.

Sebaliknya, wanita akan menjadi selilit kehidupan ketika suami merasa bahawa wanita pedampinya menjadi tirai hitam yang menghalanginya dari mentari dan sinar kehidupan, saat sang wanita menuntut cinta, kasih sayang, perhatian kepadanya.

Buku yang ditulis Shafa Syamande ini merupakan usaha untuk mengajak pembaca khususnya kaum wanita agar dapat mengekpresikan ketulusan cinta dan kasih sayang kepada suaminya tercinta sehingga mampu untuk mendampingi suaminya sebagai seorang isteri yang ideal, elegen, sabar dan istimewa di mata sang suami. Berbagai permasalahan dan perselisihan yang sering terjadi dalam kehidupan rumahtangga antara pasangan suami isteri ditampilkan secara jelas dengan disertai solusinya.

Semoga buku ini dapat menjadi bekal dan tips bagi kaum wanita dan pembaca pada umumnya untuk dapat saling menghargai, menyayangi dan pengertian dengan sesama pasangan sehingga dapat merasakan betapa indahnya hidup berumahtangga berlandaskan kecintaan, pengertian, ketulusan dan kasih sayang.

SuaraHati: Ya Allah ilhamkan aku agar aku dapat menjadi isteri yang disenangi, perkasakan hatiku agar aku lebih berasa sabar dan tabah serta memiliki keseimbangan emosi dalam mendepani ujian selama menjawat jawatan sebagai hamba-MU, anak, isteri, menantu.



No comments: