Salam Ukhwah

Thursday, September 3, 2015

Allah Ya Aliim, Allah Maha Mengetahui

Allah.... Allah... Allah....
Allah Ya Aliim, Allah Maha Mengetahui
Allah serba mengetahui segala sesuatu, Allah Mengetahui yang telah diciptakan-Nya. Allah mengetahui tiap-tiap perbuatan dan ucapan manusia. Allah mengetahui apa yang terjadi dan apa-apa yang bakal terjadi, Allah maha bijaksana dan pengaturan-Nya. Semua yang berlaku segalanya dalam ilmu Allah. Sama ada kita merahsiakan atau menyatakannya, sungguh!! Allah swt Maha Mengetahui segala isi hati kita ni.

Ujian... 
Rahsia disebalik ujian ini juga Allah lah Yang Maha Tahu
Ternyata ujian setiap orang itu berbeza-beza dan mengikut kadar kemampuannya, ada yang kita rasa berat dan juga yang merasa ringan. Kadang-kadang jauh disudut hati kita terfikir "kenapa ek"... jawapannya boleh jadi Allah sedang berbicara dengan kita, Allah sedang berbisik-bisik dengan kita dan Allah sedang menjemput kita untuk lebih intim bersamanya. Kita selalu sebut "Ujian sebagai tanda kasih sayang-Nya" namun sejauh mana hati kita terima dan redha tatkala hati kita berkecamuk dalam mendepani ujian demi ujian itu. Segalanya tergantung kepada bagaimana iman kita.

Aku... engkau.. dia dan mereka... Allah duga berbeza-beza. Tetapi ingatlah dugaan itu bukanlah untuk melemahkan malah sebenarnya ia menguatkan dan meneguhkan jiwa kita sebagai hamba. Kita tidak tahu apa yang terbaik untuk diri kita sendiri, Kita hanya penerima, kita bukan pemberi. Yang memberi adalah Allah, dan Allah menegaskan apa yang diberikan-Nya untuk kita adalah yang baik belaka. Namun seringkali akal kita tidak mampu mengetahui rahsia disebalik yang pahit ini, disebalik yang pedih dan sakit ini. Kita hanya nak yang manis-manis saja. Apatah lagi nafsu kita, ianya akan memberontak apabila terjadi sesuatu yang berlawanan dengan kehendak tabienya. Rakusnya kita kan?

Kita perlu yakin bahawa...
Allah kenal benar dengan kita, kita ni makhluk yang DIA ciptakan. DIA sangat tahu yang kita ni lemah dan sangat sentiasa perlukan bantuan, cuma kadang-kadang kita sengaja belagak sombong seolah kita pandai-pandai memetakan hidup kita sendiri menggunakan kompas yang kita ciptakan sendiri. Ternyata kita makhluk yang kurang sabar dan kadang-kadang kita gelojoh untuk buat konkulasi atau apa-apa keputusan sekalipun. Kita selalu lupa untuk merujuk terlebih dahulu sebelum buat keputusan. Sebenarnya walau sekecil- kecil keputusan kita perlu merujuk kepada-NYA.

Kadang-kadang kita hilang fokus dek kerana hati kita berkecamuk, hati kita yang gundah gulana. Wahai diri hanya ada satu cara, mintalah dengan ALLAH. Tak mungkin dan sangat tak mungkin orang lain boleh bantu diri kita melainkan semuanya atas Izin-Nya belaka. Hati kita, fikiran kita, jantung kita dan semuanya milik Allah belaka. Allah Maha Tahu sedangkan kita hanya mahu tahu.

Cuma perlu bersabar, berdoa dan bersyukur. Kerana aturan Allah itu tidak pernah cacat dan tersilap langkah. 

Cukuplah Allah sebagai pentadbir urusan (Al-Ahzab:3)

SuaraHATI: Bukanlah kerana aku sendiri kuat, melainkan semua kerana Allah yang bagi kuat.
 

No comments: