Salam Ukhwah

Friday, July 6, 2012

Al-Fatihah buat Nurzahida binti Mohd Zaid

 Nurzahida binti Mohd Zaid dalam Kenangan

 Ketika saya melawat arwah 18/6/2012 (isnin) di KMC, Kuantan

5 Julai 2012 hari Khamis bersamaan 15 Syaaban 1433H saya dikejutkan dengan berita kematian Nurzahida binti Mohd Zaid di Subang Jaya Medical Centre pada jam lebih kurang 12.30tgh. Tatkala mendapat berita tu melalui 1 pangilan telefon, saya tegamam dan dada menjadi sebak dan tak sedar air mata jatuh sampai basah pipi. rasanya baru aritu sembang-sembang dengan arwah.

“Inalillah wa Inna ilaihi rajii’un” maksudnya, “dari Allah kita datang dan kepadnya kita kembali”

18/6/2012 - dimasukan darah

Marilah kita mendoakan agar roh Allahyarhamah Nurzahida dicucuri rahmat dan mendapat keampunan Allah SWT, serta ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Al-Fatihah.

  KMC pd 22/6/2012 (Jumaat)
Allahyarhamah Nurzahida telah disahkan “leukemia”  semasa arwah dirawat di KMC, Kuantan 2 minggu yang lepas (21/6/2012 Jumaat). Sepanjang hampir seminggu arwah di KMC, sempat 2 kali saya menziarahinya. 18/6/2012 (Isnin) saya pergi ziarah secara solo dan saya menghabiskan masa bersama arwah hampir 2 jam, sempat kami bersembang dan dia ada memberitahu saya dia sedang menahan sakit dibahagian sendi yang amat sangat. Mendegar berita yang beliau telah disahkan mengidap “leukemia” pada waktu rehat tengahari Jumaat (22/6/12) saya bersama sahabat yang lain sekali lagi berkunjung ziarah sebelum arwah dipindahkan ke SJMC. pada hari keesokannya untuk menjalani kemoterapi 

 
Arwah ditemani suami, anak kesanyangan dan ibunya

Sepanjang yang saya kenali arwah, secara pribadi yang saya katakan beliau orangnya adalah  seorang yang sangat baik, seorang yang lemah lembut dan santunnya teserlah dengan semua orang. Dan saya pasti sesuatu yang buat orang akan merinduinya adalah senyumannya. Allahyarhamah Nurzahida seorang yang murah dengan senyuman. Bayangkan masa kami ziarahnya di wad, arwah masih tersenyum walaupun sesekali saya terperasan dahi dan keningnya bekerut mungkin dia sedang menahan rasa sakit yang amat sangat.

Arwah tetap senyum 
  
Allah menjemputnya pulang disaat arwah sedang berjuang dalam usaha melengkapkan pengajiannya di peringkat PhD dalam bidang Biotechnologi. 

Betul la janji-janji Allah.. bila dah tiba masa nyawa diambil, tiada apapun yang dapat menangguhkannya lagi.. manusia hanya merancang, tapi kita kena selalu ingat Allah yang menentukan.

“Setiap yang bernyawa pasti akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.” (Ali-’Imran: 185)

Ya Allah, ampunkan segala dosa-dosa kami.. kami sedar kami tak henti-henti membuat dosa…..tapi kami tahu Engkau juga maha pengampun Ya Rahim…

SuaraHATI: Mereka dah balik.. kita pasti juga akan balik cuma kita tak tahu bila kita dipanggil balik dan bagaimana kita balik. Ya Allah berikanlah kami kesudahan yang baik.

No comments: