Salam Ukhwah

Sunday, January 10, 2016

Saat Waktu Kau Tinggalkan Kami #ShawalizaHajiAli


Coretan penuh juraian air mata…

Hampir 2 bulan... berlalu pemergian arwah sahabat saya namun hati ini semakin merindu, rindu pada sepotong nama.. yang aku pangil ‘LIZA’  dikaulah sahabat dan teman sejati.

Kisah ni tentang persahabatan yg setia hingga hujung nyawa..

Pemergian sahabat saya... arwah meninggal pada 21112015 jam 12:20tgh bersamaan 9 Safar 1437H, sejak itu jiwa saya seolah pergi bersama dia, 

Sayu dan sedih hati ini hanya Yang Maha Kuasa mengerti... Sayu dengan kehilangan seorang sahabat yang sangat mulia hatinya, sedih kerana ketiadaan lagi sahabat yang setia, setia dalam erti kata menginggatkan, menasihatkan, mempositifkan, memotivasikan dan mengambil cakna.

arwah adalah sahabat saya sejak dari zaman kanak-kanak lagi.. kami main bersama-sama, membesar bersama-sama... tapi biasalah, zaman kanak-kanak riang.. gaduh-baik-gaduh-baik.. perkara normal sebagai kanak-kanak.. Pergi sekolah sama-sama bila balik sekolah arwah abahnya menjemput dan pasti saya akan membonceng bersama-sama dengannya.

Tapi, sejak meningkat remaja, hubungan kami semakin akrab. maklumlah dah matang sikit... semasa Sekolah Menengah kami bersekolah di sekolah yang berlainan namun kami terus berhubung melalui surat. Ye Surat.. bayangkan kami berhubung melalui surat bermula daripada awal sekolah menengah sehingga kemudahan handphone wujud ditangan kami, iaitu sekitar tahun 2001. Sebab tuh kami rasa kami ni special. Persahabatan ini yang sangat istimewa.

Dulu bila cuti sekolah kami lepak sama-sama... berborak, bertukar-tukar cerita dan berkongsi rasa. Kami sangat rapat dan kerapatan serta keakraban kami diakui oleh sesiapa yang mengenali kami, terutama di kejiranan kami. Mereka sedia maklum bahawa kami berdua adalah bestfriend forever.

Di sekolah rendah kami sama-sama pergi sekolah pagi dan petang, pagi sek kebangsaan manakala petang kami sekolah agama. Arwah memang seorang yang bijak, dia berjaya menjejaki kaki ke Menara Gading namun berlainan dengan saya. Sungguh pun begitu arwah tidak pernah sama ada dari segi kata-katanya, perlakuannya serta tindakannya membuatkan saya berasa rendah diri bila bersama dengannya. Arwah seorang yang sangat ikhlas hatinya.. luhur budinya dan cantik pekertinya.

Cumanya di era usia kami 20-29 tahun kami jarang-jarang dapat bertemu melainkan musim raya dan cuti panjang, kerana pada masa itu jarak & komitmen yang memisahkan kami. Sangat saya tidak lupa apabila arwah sanggup menaiki bas untuk turun ke JB bagi menemui saya setelah sekian lama kami tidak berjumpa. Allahu…. Sebab tu dia sangat special dihati saya.

Takdir dan jodoh kami juga hampir serupa,

Kami sama-sama diuji dengan sikit lambat bertemu jodoh. Kami sama-sama tidak punya kawan lelaki yang menjadikan kami termasuk golongan muda mudi yang leka dengan cintan cintun. Namun Allah dah rancangkan yang terbaik untuk kami. Penghujung tahun 2007 tak diduga kami sama-sama jumpa calon suami yang sebenarnya kami tak rancang pun.. sekali lagi Allah izin Majlis Nikah kami berlangsung selang seminggu. Makna kata kami mendirikan rumahtangga pada bulan dan tahun yang sama iaitu Mach 2008.

“amboi mentang oakme kawan baik sejak kecik, menikah pun nak sama-sama”

Itulah antara ayat makcik-makcik jiran kami tatkala menjayakan walimah kami.

Selapas masing-masing dengan tugas dan jawatan yang baru ‘isteri’ maka jarang-jarang kami dapat peluang untuk duduk sembang lama-lama macam sebelumnya. Maklumlah masing-masing dah ada komitmen yang lain. Walaubagaimanapun kami tetap mencari ruang untuk bertemu dan pertemuan kami biasanya disertai dengan pasangan masing-masing.  Alhamdulillah syukur sangat, kami berdua dikurniakan suami yang sangat memahami dan sudi turut serta dalam persahabatan kami yang sedia terjalin ini.

Ya Allah, berderai air mata ni... sedih sgt.. hati ni rindu sgt kat arwah.......

Sebenarnya dah lama arwah diagnoisis, sebelum tuh arwah kerap kali demam. Cumanya arwah tidak berminat sangat nak cerita tentang sakitnya dengan orang lain kerana prinsipnya tidak mahu menyusahkan pihak lain. Dah beberapa bulan juga kami tidak berkesempatan untuk bertemu seperti sebelumnya sehingga pada Oktober 2014, ketika saya mengikut suami pulang ke kampungnya di Kelantan saya mendapat mimpi bahawa arwah memberitahu “saya mungkin saya tak lama” keesokkanya saya terus  menelefonnya dan saya diberitahu bahawa dia sedang berada di Wad Hospital Tuanku Jaafar, Seremban dan inshaallah akan disjas hari ni. Allahu.. lega rasa hati. Namun hati terus berteka teki.. sakit apakah sahabatku ini?.. bagaimana keadaan dia sebenarnya..?.

Saya terus nekad akan kerumahnya sebaik saya pulang dari Kelantan. Saya ziarah secara terjah kerana tidak mahu menyusahkan arwah untuk bersiap2 menyediakan apa saja juadah, kerana saya sedia maklum bahawa arwah sangat perihatin bila tetamu datang bertamu ke rumahnya.

Dan pada ketika kunjungan saya itulah saya diberitahu tentang dan kisah dirinya yang sebenar. Bedebar jantung saya dan menitik air mata tatakala saya diberitahu oleh arwah. Allah… rupa2nya sahabat saya sebenarnya tidak sihat… "kenapa aku tak tahu".. dan kenapa aku seolah lupa nak bertanya itu dan ini… maafkan saya liza. Sejak saya mengetahui akan keadaannya yang sebenar saya sentiasa mengikuti tentang pekembangan kesihatannya. Dimana saja dia dirawat dan direhatkan maka saya akan berusaha untuk memunculkan diri.


Hari ni hampir 2 bulan arwah berlalu pergi.. tapi sampai sekarang saya rasa arwah masih ada.. dulu saya pernah dirundung sedih tentang suatu takdir yang tidak dapat saya elak dan kali ini saya sekali lagi diuji dengan perasaan yang paling sedih. Ternyata kesedihan saya pada waktu ini adalah berganda. Sedih kehilangan seorang sahabat,  rupanya bukanlah satu perkara yang mudah untuk melaluinya. Terhentilah sudah doa kudus dan tulus darinya untuk saya.. tiada lagi pesan & nasihat darinya untuk saya. Saya rindu!!

Buat yg masih ada sahabat, hargailah dia selagi dia masih ada.. sebab bila ia dah pergi kita rasa terlalu singkat masa kita bersamanya. Semoga arwah ditempatkan dalam kalangan org beriman dan para solihin. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya..

Al-Fatihah buatmu sahabatku tercinta.. tenanglah kamu di sana.. kami disini akan tetap menyayangi dan mengingatimu sampai bila2.. kami terlalu merinduimu,sahabat....... sahabat untuk selamanya.. sekali bersahabat, selamanya dijiwa....

SuaraHATI: Liza.. rindu awak sampai bila-bila. 


No comments: