Salam Ukhwah

Wednesday, January 27, 2016

Mengenangimu Sahabat.. #Shawaliza


Biacara tanpa suara untukmu sahabat. #Shawaliza Haji Ali

Liza sahabatku,
Setangkai Doa & juga Fatehah akan selalu aku kirimkan buatmu disana. Amanlah disana wahai sahabat, kerana Allah lebih menyayangimu lebih daripada kami.

Liza sahabat yang dirindui..
Engkau telah pun selesai melewati ujian dan dugaan dari Yang Maha Memiliki, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang dengan penuh tabah dan tenang. Sedangkan sahabatmu ini masih lagi bertarung dan bermujahadah untuk mengharungi ujian dan dugaan silih berganti. Terputus sudah doa tulusmu buat aku, tiada lagi bisikan keramat kata semangat yang sering engkau ungkapkan buat aku dikala aku 'down'. Sunyi hati ini hanya Tuhan yang tahu.

Sahabat yang dikasihi..
Engkau pergi dengan tenang, tatkala aku melihat sekujur jasadmu terbujur kaku didepan mata bertapa ketenangan tepancar diwajahmu diiring dengan wajah yang berseri-seri. Ku lihat wajahmu lentok sebelah kanan seperi  engkau sedang lena diulit mimpi. Sangat istimewa engkau disisi-NYA. Betapa Allah mengasihimu, engkau dihadiahkan dengan bungkusan berbentuk dugaan yang getir bilamana engkau diuji dengan kesakitan yang amat sangat seiring dengan masa engkau tabah mengharunginya.. namun engkau tetap tersenyum manis dan ingin sekali bediri tegak untuk melawan kesakitan itu. Semangatmu sangat tinggi. Setip kali aku kunjung ziarah sama ada di hospital atau dirumah pasti aku pulang dengan motivasi dan pelajaran tatkala aku melihat ketabahanmu.

Sahabat yang istimewa..
Kita berkongsi cerita & berita, kita berkongsi rahsia dan rasa dan sebab tu persahabatan kita sangat istimewa. Bermula pada zaman kanak-kanak riang lagi sehinggalah ke usia muda belia dan sehingga hujung usiamu kita masih berkongsi cerita, walaupun engkau terlantar dikatil hospital tetap masih ingin mengambil cakna tentang sahabatmu ini. Tutur katamu dan nasihat yang engkau lontarkan buat aku sangat maknawi dan akan ingat sampai bila-bila. 

Teringat sangat pada satu hari 3/4/2015 (Jumaat)
Aku terjah mengunjungimu di HKL.. sangat suprise untukmu kerana daripada riak wajahmu waktu itu engkau bagaikan tak percaya bahawa tiba-tiba aku muncul dihadapanmu sedangkan pada masa itu bukanlah waktu melawat yang dibenarkan untuk pelawat berada di wad. Aku menaiki bas ekpres dari Temerloh setelah parking kereta di Terminal turun di Perkeliling lalu maniki teksi ke HKL. Aku sengaja ingin menemanimu di wad pada hari itu setelah sekian hari engkau mendiami di katil 24 wad 2 HKL. Dalam tak larat engkau tetap meraikan kehadiran aku sehingga engkau gagahkan diri untuk turun ke cafe menemani aku lunch. Allahu... semua itu masih terbayang-bayang satu per satu di kotak fikiran ini.

1hb November(sabtu) aku dan suami bertolak ke Seremban seawal pagi dari kampung setelah mendapat berita dari Kak Nida tentang keadaanmu di wad Hospital Tuanku Jaafar Seremban. Dihari itu engkau sangat ceria walaupun aku tahu kau sedang menyembunyikan kesakitan. Kita bersembang berkongsi cerita dan rasa. Berbagai cerita dan pesan yang engkau tinggalkan untuk aku seolah pada masa itu engkau tahu bahawa engkau akan pergi buat selamanya.. Allahu.. sebak hati ini tidak dapat sama sekali aku menahan titik jernih jatuh dari sepasang mata ini. Mulianya hatimu sahabat. 

15hb November(sabtu) sekali lagi aku datang menziarahimu di Wad 1 Hospital yang sama. Pada hari tu aku melihatmu dalam keadaan yang sedang menahan kesakitan yang amat sangat. Inilah kali pertama aku melihat wajahmu tidak lagi seceria seperti biasa sebelumnya.. aku pasti sangat pada ketika itu engkau sedang menahan kesakitan yang amat sangat. Dalam ketidakberdayaan itu engkau seboleh mungkin masih ingin meraikan kehadiran aku pada petang yang syahdu itu. Aku berhasrat untuk datang lagi pada 21hb iaitu hari sabtu berikutnya... namun engkau menyatakan "mina jangan harap sangat sebabnya rasa macam tak dan jek".  

Aku tak menyangka itulah hari terakhir kita bercakap-cakap... itulah kali terakhir aku memegang tanganmu.. itulah hari terakhir aku memelukmu dan itulah kali terakhir kita bersua muka dan lambaian tanganmu itulah adalah lambaian terakhir untuk sahabatmu ini.

21hb November 2015 benarlah...  tiada lagi pertemuan untuk kita melainkan aku menanti jasadmu tiba di Masjid FJU untuk dikebumikan. Engkau pergi untuk selama-lamanya dan tak mungkin akan kembali lagi.

Liza... aku rindu

No comments: