Salam Ukhwah

Tuesday, December 16, 2014

Pemujuk Rasa


Suatu ketikanya saya sangat tertekan, buntu dan rasa tidak puas hati apabila pertanyaan yang diajukan itu mendapat jawapan seolah masih terdapat saki-baki fakta yang disimpan oleh pihak yang menjawab. 

Perasaan tak puas hati makin membuak-buak seperti hendak memaksa untuk pihak yang menjawab itu memberi jawapan seperti jawapan yang saya petenkan untuk dia.

Hati memberontak! fikiran meracau-racau, jiwa jadi kacau bilau, tidak keruan otak ligat berpusing menafsirkan saat berperang dengan emosi sendiri. Terasa kegersangan, kekosongan, kecewa pun ada seolah tetutup pintu mata hati untuk menerima sebarang peringatan mahupun teguran.

Rasa amarah yang melangit, hati tidak berhenti menutuk diri sendiri. 

Ahhhhhhhh!!!!! apa yang aku nak buat ni!!, apa salah aku!!, mana semangat aku menghilang!!, kenapa ada orang cuba nak tipu aku!!! Kenapa aku mudah sangat lemas dalam nafsu!! kuatkan semangat aku!! aku amat memerlukannya. 

Namun aku tetap gagahkan diri, kebalkan hati untuk terus memujuk rasa.. mulut kumat kamit mengucapkan "Astaghfirullahal'adzim, alladzi la ilaha huwal hayyul qoyyumu wa atubu ilaih" (Aku meminta ampun pada Allah yang Maha Agung, tiada tuhan selain DIA yang Maha Hidup lagi Maha Berdiri Sendiri, dan aku bertaubat pada-Mu). 

Masih tidak lekang pada bibir ini.. bersama air mata bagaikan berlumba-lumba untuk mencurarah keluar. 

Akhirnya, di sepertiga malam itu, saya duduk besimpuh merapati  Kalamullah. Dalam air mata yang masih belum berhenti ini, bibir masih tertutup dan terkunci rapat, bibir hati sibuk menyusun kata-kata yang mahu diluahkan kepad-NYA. Pasti dan sangat pasti DIA tidak pernah lalai daripada mendengar luahan dan pengaduan hamba-NYA dalam permasalahan hati hambaNya ini. Lalu diniatkan dalam hati  

Allah… Engkau yang maha mengetahui apa yang ada dilangit dan dibumi… aku dengan penuh rasa kehambaan bermohon padamu Ya Allah.. berikanlah aku kekuatan hati dalam aku melalui detik getir ini.  

Lantas tangan terus membuka surat cinta dari-NYA.. 

Secara spontan mata terpaku pada helaian yang didepan mata. Dihidangkan dengan Surah Al-Ahzab ayat 45:

(Awasilah keadaaan-keadaan kamu, kerana) jika kamu nyatakan sesuatu atau kamu sembunyikan dia, maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui akan segala-galanya. - Al-Ahzaab 33:54



Allahumma.. air mata semakin laju… Masyaallah… Engkau telah menjawab segala ketidakpuasan hati ini, Engkau telah memujuk apa yang aku rajuk.

Pengajarannya untuk diri ini.. bila kita betanya sesuatu pada seseorang yang yang sangat kita harapkan kejujurannya, andai jawapan yang kita terima itu masih belum mampu kita pecaya sebulatnya, maka wahai hati serahkanlah jawapan penuh itu hanya kepada-NYA.. yakinlah bahawa Allah Maha Tahu. Apa yang mereka nyatakan atau apa yang mereka sembunyikannya itu masih tetap dalam pengetahuan Allah. 

Kerana kita tidak mampu untuk memaksa orang berkata benar kepada kita dan apalah kemampuan yang kita ada untuk memastikan sejauh mana kebenaran akan kata-kata mereka melainkan kita perlu mengharapkan pertolongan Allah pada tiap-tiap kesulitan yang kita hadapi.

Wahai hati... Usah gusar dan usah gundah gulana.. soal mereka berkata benar atau sebaliknya, semua itu adalah urusan mereka dengan Allah. 

Allah -Ya Sobur, kurniakan kesabaran-Mu padaku agar daku menjadi hamba-Mu yg Sabar dalam apa jua keadaan aku. Allahumma... Mohon dipinjamkan kesabaran lebih dari sebelumnya... agar aku bisa menempuhi hari-hari mendatang dengan tabah dan tenang
 
SuaraHATI:- Cukupla Allah bagiku.. DIAlah sebaik-baik penolong