Salam Ukhwah

Monday, September 28, 2009

Aidilfitri 2009

Tahun ni sambut raya nun di Kelantan sana kampung kelahiran suami. Buat pertama kalinya berhari raya kampung sebelah mertua, memang gembira apabila berada disamping suami... namun jauhlah disudut hati ni terasa sedih mengenangkan kampung sendiri, mak dan ayah serta adik beradik.


1st time beraya di tempat orang pastinyalah dapat pengalaman baru ... Caranya lain, keadaan dan suasananya sangat berbeza seperti sebelumnya... peluang yang ada ini memang sangatlah baik digunakan untuk kenal-mengenal saudara mara sebelah suami. Peluang ni memang rugi kalu dibiarkan gitu saja... peluang saudara mara berkumpul beramai-ramai amat jarang sangat kita akan dapat...mungkin hanya setahun sekali aje seperti hari raya ini.


Raya pertama kami pakat-pakat pegi beraya ziarah saudara disekitar Tanah Merah dan dah hampir menghala ke area daerah Jeli. Dalam banyak-banyak rumah yang disinggah belum dapat berjumpa ngan Rendang... semuanya ketupat daun palas yang dicicah dengan manisan nisan. Rumah terakhir yang disinggah di Nibong, ada dihidangkan Mee Bandung.. waaa rasanya sedap leh tahan..


Hari ke-2, kami beraya ke Tumpat & Rantau Panjang, menu utama dihidangkan adalah ketupat daun palas & tapai pulut. Dikesempatan ini jugakla saya tak melepas peluang menyinggah deretan kedai bebas cukai untuk cuci mata.


Habis acara beraya di Kelantan... raya ke-3 seawal pagi saya dan suami bertolak balik ke Kuala Krau bersama mertua, Alhamdulillah keadaan jalan clear hingga dan kami bebas dari kesesakan jalan yang menjadi bayangan ngeri. Perjalanan balik kami singgah di Chalil, Gua Musang. Ist time saya sampai ditempat ini.. pandangan sangat cantik.. udara yang sangat bersih dan kawasan berbukit yang sangat menarik pandangan mata saya.. singgah beraya dirumah saudara sebelah mertua dan kami dihidangkan makan tengahari berlaukan ayam kampung... perhhhhh memang best.


No comments: